Kava ne tik nekenkia sveikatai, kaip mano daugelis žmonių, bet ir gali būti naudinga, jei geriate jos ne per daug. Gerų žinių kavos mėgėjams buvo pateikta Pasaulinėje kavos konferencijoje, vykusioje Londone. Apie tai, kodėl nereikia bijoti išgerti puodelio kavos, aiškino Jungtinių Valstijų Vanderbilto medicinos universiteto psichiatrijos ir farmakologijos profesorius Peteris Martinas. Jis rėmėsi tyrimų, atliktų įvairiose pasaulio šalyse, rezultatais. Dauguma žmonių mano, kad kava šiek tiek kenkia sveikatai, pavyzdžiui, dirgina skrandį ir didina kraujospūdi tačiau nėra jokių įrodymų, kad gerti kavą būtų žalinga, jei jos geriama ne per daug. Tyrimai parodė, kad kava turi teigiamos įtakos sergantiems žarnyno vėžiu, kepenų ciroze, širdies ir Parkinsono ligomis.
Devynios gerosios naujienos
Puodelis kavos po pietų - puikus dalykas. Štai devynios priežastys, kurias žinodami galėsite ramiai išgerti savo mėgstamo gėrimo:
1. Suaugusieji, išgeriantys du arba tris puodelius kavos per dieną, astma serga 25 proc. rečiau nei tie, kurie jos negeria.
2. Dešimt metų trukę tyrimai, kuriuos atliko Harvardo universiteto mokslininkai, parodė, kad tarp moterų, išgeriančių du ar daugiau puodelių kavos per dieną, savižudybių skaičius sumažėja 65 procentais.
3. Vyrams, išgeriantiems du arba tris puodelius kavos per dieną, tikimybė susirgti tulžies pūslės akmenlige sumažėja apie 40 procentų. Daugiau nei 4 puodeliai kavos saugo nuo tulžies pūslės akmenligės.
4. Išgeriantiems tris ar keturis puodelius kavos per dieną rizika susirgti kepenų ciroze sumažėjo iki 80 procentų.Tai parodė Japonijoje, Italijoje ir jungtinėse Valstijose atlikti kavos mėgėjų ir šio gėrimo visiškai atsisakančių žmonių sveikatos stebėjimai.
5. Trys ar keturi puodeliai kavos per dieną sumažina riziką susirgti Parkinsono liga (Mayo klinikos tyrimų duomenimis).
6. Harvardo mokslininkai įrodė, kad rizika susirgti žarnyno vėžiu sumažėja 25 procentais, jei per dieną išgeriama daugiau nei keturis puodelius kavos.
7. Naujausi tyrimai, atlikti Širdies sveikatos centre Škotijoje, parodė, kad didesnis kavos vartojimas naudingas širdies kraujagyslių veiklai.
8. Brazilijos moksleivių sveikatos tyrimai rodo, kad kava su pienu pertraukų metu gerina moksleivių psichosocialinius ir akademinius rodiklius (šis tyrimas vis dar tęsiamas).
9. Honolulu širdies studijų universitetas įrodė, kad žmonės, nesergantys Parkinsono liga, gėrė daugiau kavos nei ja sergantys. Daroma išvada, kad kavos mėgėjai net penkis kartus mažiau rizikuoja susirgti Parkinsono liga.
Kavoje yra ne tik kofeino
Anksčiau, kai buvo tyrinėjama kavos įtaka sveikatai, tyrinėtojai atkreipdavo dėmesį tik į tai, kaip organizmą veikia kofeinas. Šiuo metu pradedama suprasti, kad kitos kavos sudėtinės dalys turi teigiamos įtakos sveikatai.
Ir žalia, ir skrudinta kava turi niacino (B grupės vitamino), chloro grupės rūgščių (CGA), amino-rūgščių, mineralinių druskų, cukraus ir lipidų. Šios medžiagos organizmui daro teigiamą įtaką.
Skrudinimo metu chloro rūgštys (CGA) pakinta, todėl kava įgauna specifinį skonį. Chloro rūgštys veikia tam tikrus smegenų centrus (vadinamuosius malonumo, skausmo bei stimuliavimo centrus). Jų kavoje yra daugiau nei kofeino, todėl kai genate kavą, ši kavos sudedamoji dalis greičiau patenka į kraują ir smegenis nei kofeinas, todėl tuoj pat pagerėja nuotaika. Manoma, kad šios rūgštys gali turėti teigiamos įtakos centrinei nervų sistemai ir padėti gydyti alkoholizmą, potraukį į nikotiną, depresiją bei polinkį žudytis.
Kava turi daug antioksidantų, saugančių. ląsteles nuo laisvųjų radikalų, vadinasi, ir nuo įvairių ligų. Nuo laisvųjų radikalų saugo ir dar viena kavos sudedamoji dalis - kofeininė rūgštis, įrodyta, kad kofeininė rūgštis padeda išsaugoti organizme vitaminą E bei stiprinti ląstelių apsaugą.
Kodėl populiari kava be kofeino?
Šiuo metu pastebima, kad vis daugiau žmonių renkasi kavą be kofeino. Vakarų Europos šalių, Jungtinių Valstijų restoranų rinkos tyrimų duomenys rodo, kad daugiau negu 50 procentų vakare išgeriamos kavos yra be kofeino. Per pastaruosius penkerius metus tokios kavos suvartojimas padidėjo neįtikėtinai, ypač vakare (nuo 20 iki 50 procentų). Šie statistikos duomenys stebina net restoranų savininkus bei jų maisto produktų tiekėjus.
Kodėl kava be kofeino tampa populiari? Tyrimai parodė, kad kavą be kofeino mėgsta ir vidutinio, ir vyresnio amžiaus žmonės, ir jaunimas, ir net išrankiausi kavos mėgėjai. Vidutinio amžiaus ir vyresni žmonės ją renkasi todėl, kad turi sveikatos problemų ar baiminasi kofeino poveikio. Tai, kad kavą be kofeino pamėgo jaunimas, - nauja tendencija, susijusi su dietų laikymusi. Kavą be kofeino ypač dažnai renkasi moterys.
Išrankiausi kavos mėgėjai, gurmanai ar turtingesni, turintys didesnę pasirinkimo laisvę žmonės ieško produkto, kuris, nors ir yra be kofeino, tačiau turi puikų kavos skonį. Pastebėta, kad daugiau kavos be kofeino išgeriama aukštesnės klasės restoranuose, kur stalai užtiesti prabangiomis balomis staltiesėmis. Ypač tai išryškėja vakare.
Italai, pirmieji į Europą atvežę kavą, tvirtina, kad puodelis kvapios kavos yra malonumas. Tai - dienos pramoga, ypač pataisanti nuotaiką, kai užgriūva bėdos. Atsiradus kavai be kofeino, šiuo gėrimu galima mėgautis ne tik dieną ar po pietų, bet kada tik norisi. Kai iš kavos pupelių pašalinamas kofeinas, kitų naudingųjų medžiagų koncentracija padidėja. Tai galima palyginti su duonos skrudinimu. Skrudinant iš duonos išgaruoja vanduo, todėl ji tampa kaloringesnė už šviežią.