Jėgų atstatymas-kaip tai padaryti ?

Visi žinome, jog norėdami ilgiau išlikti jauni, žvalūs bei darbingi, turime pašalinti iš savo gyvenimo vieną svarbiausių rizikos veiksnių – hipodinamiją. Todėl stadionų bei parkų takeliuose, sporto klubuose vis dažniau sutinkame įvairaus amžiaus žmonių treniruočių kostiumais. Jiems ir skiriami šie patarimai. Kad ir koks būtų fizinis krūvis, po jo jaučiame nuovargį. Kaip jį pašalinti? Reikėtų pradėti nuo paprasčiausių vandens procedūrų. Į vandenį, priklausomai nuo jo temperatūros, jautriai reaguoja širdies ir kraujagyslių, nervų, endokrininės, termoreguliacijos sistemos bei medžiagų apykaitos procesai. Pavyzdžiui, keičiant paprasčiausio lietaus dušo temperatūrą ir spaudimą, galime gauti skirtingą efektą. Šaltas ir stiprus dušas tonizuos, o šiltas nestiprus – ramins. Kontrastinis dušas — gana nemažas krūvis visam organizmui, todėl temperatūrų skirtumas turėtų neviršyti 15 laipsnių. Pvz., 20°C ir greit po to 35°C arba 25’C ir 40°C. Procedūrą geriausiai užbaigti kūno temperatūros nedidelio spaudimo dušu. Beveik visi namuose turime vonias. Šiek tiek išradingumo, ir paprasčiausia vonia taps puikia atgaivos priemone. Štai 3 – 4 kg kristalinės arba jūros druskos drobiniame maišelyje padėkime po karšto vandens srove ir laikykime, kol ištirps. Po to leiskime šaltą vandenį, kol vonia bus norimos temperatūros. Tokia vonia gerai reguliuoja kraujagyslių tonusą, veikia centrinę nervų sistemą, pašalina nemalonius pojūčius po raumenų ar sąnarių mikrotraumų. Gera atgaivos priemonė — šilta pušų ekstrakto vonia: 50—70 g sauso arba 100 ml skysto ekstrakto ištirpiname pilnoje vandens vonioje ir gulime 15—20 minučių. Aromatinga medžiaga veikia uoslės bei odos receptorius ir reflektoriniu būdu ramina centrinę nervų sistemą. Todėl pušų vonios rekomenduojamos nakčiai. Nuo seno sveikatos atgavimui ir kaip vaistai nuo visų ligų naudojamos pirtys. ..Pirtis“ — graikų kilmės žodis, reiškiantis ,,išvarau skausmą, ilgesį“. Mūsų laikais pirtis dažnai suprantama tik kaip higienos priemonė. Iš tikrųjų jos reikšmė kur kas didesnė. Maudantis pirtyje išsiplečia kraujagyslės, pagreitėja kraujo apytaka, padažnėja pulsas. Su prakaitu pasišalina daug medžiagų apykaitos produktų. Nuo šilumos atsipalaiduoja raumenys, aprimsta skausmai po traumų. Be to, pirtis grūdina organizmą, didina jo atsparumą infekcijai. Įprastinėje pirtyje oro temperatūra svyruoja nuo 45° C iki 60°C, santykinė drėgmė 80— 100 proc. Įėjus į garinę, karštis užima kvapą, ne iš karto pajunti malonumą. Reikia pratintis pamažu, pradedant nuo žemesnės temperatūros. Svarbu gerai išsiplakti vanta, nes tai — puikus savimasažas. Po to pasinaudokime kontrastiniu dušu. Rekomenduotina po pirties daug nevalgyti, negerti skysčių. Tai padeda reguliuoti kūno svorį. Visame pasaulyje populiarios suomiškos pirtys – saunos. Jose oro temperatūra gerokai aukštesnė – 120-40°C, santykinė drėgmė tik 10—20 proc. Sausame ore žmogus pakelia aukštesnę temperatūrą. Saunos poveikis organizmui beveik toks pat, kaip ir rusiškos pirties. Jeigu pirtyje lankomės retai, nereikia piktnaudžiauti jos teikiamais malonumais. Kaitinamės ne ilgiau kaip 15 min., po to 10— 12 min. ilsimės ir vėl kaitinamės, tik jau trumpiau. Vėliau galime pasinerti į šalto vandens baseiną arba palįsti po šaltu dusu. Po to būtinas šiltas dušas. Ypač atsargiai pirtyje reikia elgtis žmonėms, sergantiems plaučių ir širdies ligomis, nes temperatūrų kontrastas sukelia įvairias organizmo reakcijas: staiga susitraukia odos kraujagyslės, padidėja kraujospūdis bei raumenų tonusas, sulėtėja širdies veikla. Itin efektyvi poilsio ir atgaivos priemonė – plaukimo baseinas. Vandenyje kūnas tampa lengvesnis, judesiai plastiškesni. Kvėpuojame giliai ir ritmingai, nes kvėpavimą deriname su rankų mostais. Jeigu baseino vanduo šiltas, nustoja mausti sąnarius, aprimsta raumenų skausmai, puikiai pailsi stuburas. Lėtas plaukimo ritmas ramina centrinę nervų sis-temą. Vandens procedūros turėtų baigtis savimasažu. J| atliekame visur, kur pasiekiame, labiau patrindami ir pa-maigydami skaudamas vietas. Į masažuojamas sritis priteka daugiau kraujo. Jis atneša deguonies, vitaminų, hormonų, o pašalina nereikalingus medžiagų apykaitos produktus. Pagrindiniai masažo būdai – glostymas, trynimas, maigymas ir vibracija. Visi judesiai atliekami širdies kryptimi. Visos atgaivos priemonės, be abejonės, labai geros. Tačiau nepamirškime, kad jėgas geriausiai atstato natūralus gilus miegas. Miegant dauguma raumenų atsipalaiduoja, širdis susitraukinėja silpniau ir lėčiau, sulėtėja kraujo tėkmė, rečiau ir giliau kvėpuojame. Visos organizmo funkcijos tarytum pereina į žemesnę veiklos pakopą. Vienas didžiausių žmogaus sveikatos priešų yra nemiga. Su ja susiję daugybė centrinės nervų sistemos ir kitų susirgimų. Atsikratyti nemigos padeda tinkamas darbo ir poilsio režimas, pasivaikščiojimai gryname ore, autogeninės treniruotės. Vaistų griebkimės tik tada, kai miego negalime sureguliuoti minėtomis priemonėmis. Didelę reikšmę atgaunant jėgas turi ir tinkama mityba. Tačiau tai jau atskira, gana plati tema. Svarbu pasiekti, jog visos atgaivos priemonės padėtų vėl sukaupti išeikvotą energiją, atstatytų pažeistus audinius ir paruoštų organizmą tolesnei fizinei veiklai.

Parašykite komentarą